Płyty betonowe drogowe używane - Ceny i zastosowania 2025
Szukasz sposobu na szybkie i ekonomiczne utwardzenie powierzchni? A może potrzebujesz solidnego materiału do nietypowych zastosowań? Poznaj bliżej temat jakim są płyty betonowe drogowe używane – sprytne rozwiązanie dla tych, którzy potrafią dostrzec potencjał w rzeczach z drugiego obiegu. Ich ponowne wykorzystanie otwiera wiele nowych perspektyw, często znacznie oszczędzając nasz budżet. Nie są to tylko betonowe monolity, ale klucz do praktycznych projektów!

Analizując rynek wtórny płyt betonowych, natrafiamy na fascynującą różnorodność ofert. Dane zgromadzone z różnych źródeł ukazują pewne wzorce. Przyjrzyjmy się, co można znaleźć, pamiętając, że każda sztuka to odrębna historia eksploatacji i przechowywania. To nie tylko liczby, ale potencjał ukryty w każdym elemencie.
Typ płyty | Orientacyjny stan | Typowe zastosowanie (przy zakupie używanych) | Dostępność (bazując na ofertach) | Orientacyjna rozpiętość ceny (za m²) |
---|---|---|---|---|
300x150x18 cm | Od dobrego do widocznych śladów używania | Tymczasowe drogi dojazdowe, parkingi | Wysoka | Od 80 zł do 150 zł |
300x150x15 cm | Od średniego do mocno zużytego | Place składowe, podesty, umocnienia | Umiarkowana | Od 60 zł do 120 zł |
Mniejsze formaty | Bardzo zmienny | Ogrodzenia tymczasowe, umocnienia skarp | Zmienna | Od 50 zł do 100 zł |
Jak widać na załączonym obrazku, różnorodność płyt betonowych drogowych używanych jest spora i dopasowana do wielu potrzeb. Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniej płyty do konkretnego projektu, a przede wszystkim dokładna weryfikacja jej stanu przed zakupem. Pamiętajmy, że co dla jednego jest zużytym materiałem, dla drugiego może okazać się skarbem na wagę złota. Warto poświęcić czas na rozeznanie rynku.
Płyty betonowe drogowe używane – zastosowania i korzyści w 2025 roku
Przyszłość, o czym często zapominamy, bywa bardziej zrównoważona i przemyślana. W roku 2025 płyty betonowe drogowe używane zyskują na znaczeniu, wpisując się doskonale w trend recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. Już dziś widzimy ich potencjał w różnych branżach, a z każdym rokiem będzie on tylko rosnąć.
Jednym z głównych obszarów, gdzie betonowe płyty używane królują, są inwestycje tymczasowe. Budowa drogi dojazdowej do nowej posesji, utwardzenie placu pod budowę hali produkcyjnej, czy stworzenie tymczasowego parkingu podczas remontu – to wszystko przykłady zastosowań, gdzie nowe materiały są często ekonomicznie nieopłacalne. "Po co przepłacać za coś, co za rok i tak zostanie zdemontowane?" - to pytanie, które zadaje sobie coraz więcej inwestorów, a odpowiedź jest oczywista.
W 2025 roku rośnie świadomość ekologiczna, co przekłada się bezpośrednio na wzrost zainteresowania używanymi materiałami. Wykorzystanie betonowych płyt drogowych używanych to konkretny krok w kierunku zmniejszenia śladu węglowego projektu. Zamiast produkować nowy beton, co generuje znaczące emisje CO2, dajemy drugie życie istniejącym już elementom. To podejście odpowiedzialne i proekologiczne.
Przemysł rolny również chętnie sięga po płyty betonowe używane. Stworzenie stabilnego podłoża pod maszyny rolnicze, utwardzenie drogi dojazdowej do pola czy wykonanie tymczasowego wybiegu dla zwierząt – to tylko niektóre z zastosowań. Trwałość i odporność betonu sprawiają, że używane płyty są doskonałym wyborem w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych panujących na wsi. "Krowa po błocie nie chce chodzić, ale po płycie, to co innego!" – usłyszałem kiedyś od zadowolonego rolnika.
W budownictwie komunalnym, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, używane płyty drogowe betonowe to często jedyne realne rozwiązanie dla doraźnych problemów z nawierzchnią. Remont fragmentu chodnika, utwardzenie niewielkiego placu, czy naprawa dziurawej drogi dojazdowej – wszędzie tam, gdzie budżet jest ograniczony, a potrzeba natychmiastowa, używane płyty spisują się na medal.
W 2025 roku obserwujemy również wzrost nietypowych zastosowań używanych płyt betonowych drogowych. Coraz częściej widzimy je jako elementy małej architektury, podstawy pod zbiorniki retencyjne, a nawet jako nietypowe ogrodzenia. Ich surowy charakter i trwałość idealnie wpisują się w postindustrialne i nowoczesne style aranżacji przestrzeni. "Szukaliśmy czegoś, co będzie trwałe, tanie i wyglądać będzie 'na coś z charakterem'. Płyty betonowe używane okazały się strzałem w dziesiątkę" – opowiadał mi architekt, który wykorzystał je do budowy minimalistycznego patio.
Aspekt finansowy jest bezdyskusyjnie kluczowy. Koszt zakupu i wbudowania płyt betonowych drogowych używanych jest wielokrotnie niższy od budowy nowej nawierzchni z tradycyjnych materiałów, takich jak asfalt czy beton lany. Ta ogromna oszczędność finansowa pozwala na realizację projektów, które w innym przypadku byłyby niemożliwe ze względu na ograniczone środki. W czasach niepewności ekonomicznej, każdy grosz ma znaczenie.
Tempo realizacji projektów z wykorzystaniem betonowych płyt używanych jest zazwyczaj znacznie szybsze. Nie ma konieczności długotrwałego oczekiwania na schnięcie betonu czy układania wielu warstw. Płyty przywozi się na miejsce i od razu układa, co znacząco skraca czas potrzebny na przygotowanie nawierzchni. "To było niesamowite! Przywieźli płyty rano, a po południu już jeździliśmy po nowej drodze!" - wspominał z podziwem kierownik budowy, który pierwszy raz miał do czynienia z taką technologią.
Warto również wspomnieć o możliwości demontażu i ponownego wykorzystania. Płyty betonowe drogowe używane, w przeciwieństwie do wylewanego betonu czy asfaltu, można w łatwy sposób zdemontować i przenieść w inne miejsce. Jest to ogromna zaleta w przypadku inwestycji tymczasowych, gdzie po zakończeniu prac materiał nie traci swojej wartości i może zostać użyty ponownie w innym projekcie. "Zbudowaliśmy tymczasowy parking dla ekipy budowlanej, a po skończeniu prac, po prostu zabraliśmy płyty i sprzedaliśmy je z zyskiem. Genialne!" – opowiadał przedsiębiorca budowlany.
Odporność na obciążenia to kolejna ważna korzyść. Używane płyty betonowe drogowe zostały pierwotnie zaprojektowane do wytrzymywania znacznych obciążeń generowanych przez ruch drogowy. Dlatego też świetnie sprawdzają się jako podstawa pod ciężkie maszyny, materiały budowlane, czy w miejscach o intensywnym ruchu pieszym i kołowym. Ich konstrukcja gwarantuje stabilność i trwałość nawet w trudnych warunkach.
Minimalizacja prac ziemnych to aspekt, który często umyka, a jest bardzo ważny. Układanie płyt betonowych drogowych używanych nie wymaga zazwyczaj tak rozległych i kosztownych prac ziemnych jak w przypadku tradycyjnych dróg. W wielu przypadkach wystarczy wyrównać grunt i ułożyć warstwę piasku lub tłucznia, co znacząco obniża koszty i skraca czas realizacji. "Zamiast kopać wielkie doły, po prostu rozsypaliśmy piasek i już. Szybko, czysto i tanio" – tak podsumował to robotnik.
W roku 2025 możemy spodziewać się dalszego rozwoju rynku wtórnego używanych płyt betonowych drogowych. Wzrośnie świadomość ich potencjału, powstaną nowe firmy specjalizujące się w ich renowacji i sprzedaży, a same płyty znajdą zastosowanie w coraz bardziej innowacyjnych projektach. To przyszłość, która już się dzieje na naszych oczach.
Rodzaje i wymiary używanych płyt betonowych drogowych (stan 2025)
Choć rok 2025 to perspektywa przyszłości, w rzeczywistości płyty betonowe drogowe używane dostępne na rynku wtórnym w dużej mierze odzwierciedlają produkcję minionych lat. Standardowe wymiary i typy zdominowały rynek, ale pojawiają się też nietypowe rozwiązania wynikające z indywidualnych potrzeb i zastosowań. Pamiętajmy, że to co było modne i potrzebne wczoraj, kształtuje rynek używanych materiałów dziś.
Najczęściej spotykane wymiary betonowych płyt drogowych używanych to te, które od lat wykorzystywane były do budowy tymczasowych dróg, parkingów i placów manewrowych. Prym wiodą płyty o wymiarach 300x150x18 cm oraz 300x150x15 cm. Te konkretne rozmiary zapewniają dobrą nośność i relatywnie łatwy transport, co czyni je popularnym wyborem w wielu projektach.
Płyty o grubości 18 cm, często zbrojone podwójnie żeberkiem fi 10, charakteryzują się większą nośnością i są przeznaczone do bardziej wymagających zastosowań, gdzie ruch kołowy jest intensywniejszy lub obciążenia są większe. "Jak chcemy, żeby coś wytrzymało czołg, to bierzemy osiemnastki!" – żartobliwie komentują pracownicy firm specjalizujących się w układaniu dróg tymczasowych.
Płyty o grubości 15 cm, również zbrojone, choć czasem pojedynczo, są lżejsze i łatwiejsze w transporcie i układaniu. Doskonale sprawdzają się w mniej wymagających zastosowaniach, takich jak utwardzenie placów, budowa tymczasowych ścieżek czy parkingów dla samochodów osobowych. To taki "złoty środek" dla wielu projektów, gdzie koszty i waga materiału mają znaczenie.
W roku 2025 rynek wtórny oferuje również mniejsze formaty płyt betonowych używanych, które często pochodzą z rozbiórek chodników, parkingów czy placów przemysłowych. Wymiary takie jak 150x100 cm czy 100x100 cm, a nawet mniejsze, znajdują zastosowanie w projektach, gdzie duże płyty są niewygodne w transporcie lub nie pasują do gabarytów inwestycji. "Na małym placu budowy duże płyty to utrapienie. Wtedy ratują nas te mniejsze formaty" – opowiadał mi kierowca ciężarówki.
Nie można zapomnieć o płytach o niestandardowych kształtach i wymiarach. Czasem można trafić na płyty z wycięciami, skosami czy zaokrągleniami, które pierwotnie były stosowane do budowy dróg o skomplikowanym przebiegu lub na placach z przeszkodami. Takie płyty mogą być wyzwaniem, ale jednocześnie dają ciekawe możliwości w nietypowych projektach. "Widziałem kiedyś plac zrobiony z takich 'dziwnych' płyt. Wyglądało trochę jak artystyczna mozaika, ale było stabilne" – wspominał kolega po fachu.
Stopień zużycia płyt betonowych drogowych używanych jest oczywiście zróżnicowany. Można znaleźć płyty w doskonałym stanie, praktycznie nieróżniące się od nowych, ale też takie ze śladami uszkodzeń, pęknięć czy odprysków. To właśnie te niedoskonałości sprawiają, że ich cena jest niższa, a jednocześnie nadają im charakteru i historii. "Każda rysa to inna historia przejechanego auta albo postawionej maszyny" – poetycko podsumował to pewien handlarz płytami.
W 2025 roku rośnie świadomość wśród sprzedawców betonowych płyt używanych, co przekłada się na dokładniejsze opisy stanu technicznego i wizualnego płyt. Coraz częściej oferty zawierają szczegółowe zdjęcia, a nawet filmy prezentujące stan materiału. To ułatwia podjęcie decyzji zakupowej i minimalizuje ryzyko niezadowolenia. "Kiedyś to była loteria, co się przywiezie. Teraz można dokładnie obejrzeć płyty online, zanim się zdecyduje" – stwierdził mój rozmówca.
Ważnym aspektem, na który zwracamy uwagę w 2025 roku, jest zbrojenie płyt. Płyty betonowe drogowe używane z odpowiednim zbrojeniem, zwłaszcza podwójnym żeberkiem, są znacznie trwalsze i odporne na pęknięcia. Informacja o rodzaju zbrojenia powinna być kluczowa przy wyborze płyt do wymagających zastosowań. "Bez zbrojenia to tylko beton. Ze zbrojeniem to już siła!" – mawia mój znajomy inżynier budownictwa.
Podsumowując, rynek używanych płyt betonowych drogowych w 2025 roku oferuje szeroki wybór rodzajów i wymiarów. Kluczem do sukcesu jest dokładna analiza potrzeb projektu, świadomość stanu technicznego płyt i umiejętne negocjowanie ceny. Warto pamiętać, że każda używana płyta ma swoją historię i może okazać się cennym elementem naszej inwestycji. To nie tylko materiał, ale potencjalne rozwiązanie problemu.
Transport używanych płyt betonowych drogowych – co musisz wiedzieć?
Zakup płyt betonowych drogowych używanych to jedno, ale ich transport na miejsce przeznaczenia to często największe wyzwanie logistyczne i finansowe. W roku 2025, pomimo postępu technologicznego, nadal obowiązują podstawowe zasady i wyzwania związane z przemieszczaniem tak ciężkich i nieporęcznych materiałów. Transport to nie bułka z masłem, zwłaszcza gdy mówimy o tonach betonu.
Pierwsza rzecz, którą musisz wiedzieć, to waga. Betonowe płyty drogowe używane ważą od kilkuset kilogramów do nawet kilku ton, w zależności od wymiarów i grubości. Płyta o wymiarach 300x150x18 cm może ważyć około 2 ton, co wymaga specjalistycznego sprzętu do załadunku i rozładunku, a także odpowiedniego pojazdu transportowego. Nie da się ich po prostu "wrzucić" na tył zwykłego pick-upa.
Masz dwie główne opcje transportu płyt betonowych drogowych używanych: własny transport lub transport dodatkowo płatny. Wybór zależy od Twoich możliwości, dostępnego sprzętu i odległości od miejsca zakupu. "Jeśli masz dostęp do odpowiedniego sprzętu i pojazdu, własny transport może być tańszy. Ale jeśli nie, to lepiej zaufać profesjonalistom" – radził mi kiedyś doświadczony budowlaniec.
Jeśli decydujesz się na własny transport, musisz posiadać odpowiedni pojazd o wystarczającej ładowności i ośmiu przystosowany do przewozu ciężkich materiałów budowlanych. Będziesz potrzebować również ładowarki teleskopowej, koparko-ładowarki lub dźwigu do załadunku i rozładunku płyt. Brak odpowiedniego sprzętu może skończyć się uszkodzeniem płyt, pojazdu lub, co gorsza, wypadkiem. "Widziałem kiedyś, jak próbowali ręcznie załadować płytę. Skończyło się w szpitalu i zepsutą płytą" – przestrzegał mój znajomy.
Transport dodatkowo płatny to rozwiązanie, które zazwyczaj oferują sprzedawcy płyt betonowych drogowych używanych. Polega na wynajęciu firmy transportowej specjalizującej się w przewozie ciężkich ładunków. Koszt takiego transportu jest ustalany indywidualnie, w zależności od ilości płyt, odległości, dostępności dróg dojazdowych i warunków rozładunku. "Zawsze warto zapytać o koszt transportu przed zakupem. Czasem transport może być droższy niż same płyty!" – podkreślał konsultant firmy sprzedającej płyty.
Przy ustalaniu szczegółów transportu, zarówno w przypadku własnego transportu, jak i wynajęcia firmy zewnętrznej, należy uwzględnić kilka ważnych kwestii. Po pierwsze, dostępność miejsca rozładunku. Czy ciężarówka będzie mogła wjechać na posesję? Czy jest miejsce na manewrowanie dużym pojazdem i sprzętem do rozładunku? "Pamiętaj o bramie wjazdowej! Czasem zapominamy, że ciężarówka jest większa od naszego samochodu" – śmiał się mój sąsiad, który miał problem z dostarczeniem płyt.
Po drugie, przygotowanie terenu pod rozładunek. Płyty powinny być rozładowywane na stabilnym i płaskim podłożu. Unikaj rozładunku na świeżo wkopanej ziemi, błocie czy na stromych zboczach. "Najlepiej przygotować plac, gdzie ciężarówka będzie mogła stanąć i rozładować płyty w bezpieczny sposób" – radził mi kierowca tira specjalizującego się w przewozie ciężkich materiałów.
Po trzecie, zabezpieczenie ładunku. Płyty powinny być odpowiednio ułożone i zabezpieczone na czas transportu, aby uniknąć ich przesuwania się i uszkodzenia. Specjalne pasy mocujące i przekładki są niezbędne do bezpiecznego przewozu tak ciężkich elementów. "Dobrze zabezpieczona płyta dojedzie cała. Źle zabezpieczona, może skończyć jako stos gruzu" – komentował mój znajomy, który pracował przy transporcie budowlanym.
W 2025 roku, dzięki rozwojowi technologii, coraz częściej wykorzystuje się specjalistyczne platformy i przyczepy niskopodwoziowe, które ułatwiają załadunek i rozładunek ciężkich płyt betonowych drogowych używanych. Wzrost dostępności tego typu sprzętu przekłada się na efektywność i bezpieczeństwo transportu. "Te nowe niskopodwoziówki to prawdziwy ratunek. Ładunek wchodzi bez problemu i jedzie się pewnie" – opowiadał z entuzjazmem kierowca.
Koszty transportu, jak wspomniano, są zmienne. Na ostateczną cenę wpływa wiele czynników, dlatego zawsze warto porównać oferty kilku firm transportowych. Czasem różnica w cenie może być znacząca. "Nie bój się negocjować ceny transportu. Zwłaszcza jeśli zamawiasz większą ilość płyt" – radziła mi znajoma, która prowadzi firmę budowlaną.
Warto również zapytać sprzedawcę o możliwość włączenia kosztów transportu w cenę płyt, zwłaszcza przy dużych zamówieniach. Niektórzy sprzedawcy oferują transport w cenie lub na preferencyjnych warunkach, co może być korzystne dla klienta. "Zawsze warto zapytać 'czy transport w cenie?'. Czasem usłyszysz 'tak' i wtedy jest duża oszczędność" – taktycznie doradził mi inny znajomy.
Podsumowując, transport płyt betonowych drogowych używanych wymaga starannego planowania i uwzględnienia wielu czynników. Niezależnie od tego, czy decydujesz się na własny transport, czy wynajmujesz firmę zewnętrzną, bezpieczeństwo i odpowiednie zabezpieczenie ładunku powinny być priorytetem. Pamiętaj, że dobrze zaplanowany transport to połowa sukcesu w realizacji projektu. "Lepiej dwa razy sprawdzić, niż raz żałować" – głosi stara budowlana prawda.
Na co zwrócić uwagę kupując używane płyty betonowe drogowe?
Kupno płyt betonowych drogowych używanych to nie to samo co zakup nowych materiałów budowlanych, gdzie producent gwarantuje jakość i parametry. Na rynku wtórnym trzeba być czujnym i wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę, aby uniknąć rozczarowania i potencjalnych problemów w przyszłości. To trochę jak zakup używanego samochodu – oglądasz, pytasz, sprawdzasz historię.
Przede wszystkim, należy dokładnie obejrzeć stan techniczny płyt. Szukaj głębokich pęknięć, ubytków betonu, odsłoniętego zbrojenia czy oznak korozji. Drobne pęknięcia powierzchniowe czy odpryski na krawędziach są często normalne dla używanych płyt betonowych drogowych i zazwyczaj nie wpływają znacząco na ich nośność. Ale duże uszkodzenia dyskwalifikują płytę do zastosowań wymagających dużej wytrzymałości. "Lepiej kupić mniej, ale w dobrym stanie, niż dużo uszkodzonych płyt" – to złota zasada przy zakupie używanych materiałów.
Zbrojenie to kolejny kluczowy element. Upewnij się, że płyta posiada odpowiednie zbrojenie, zgodne z jej pierwotnym przeznaczeniem. W przypadku płyt drogowych często spotykane jest zbrojenie podwójnym żeberkiem fi 10. Odsłonięte lub skorodowane zbrojenie to sygnał, że płyta może być osłabiona i nie spełni swoich funkcji w wymagających zastosowaniach. "Zerknij, czy stal jest na swoim miejscu i nie rdzewieje na potęgę" – doradzał mi mój znajomy, który pracował przy budowie dróg.
Grubość płyty ma znaczenie dla jej nośności. Płyty betonowe używane dostępne są w różnych grubościach (np. 15 cm i 18 cm), a wybór powinien zależeć od planowanych obciążeń. Grubsze płyty są bardziej odporne na nacisk i nadają się do miejsc, gdzie będzie poruszał się ciężki sprzęt lub pojazdy. "Nie oszczędzaj na grubości, jeśli wiesz, że będzie ciężko. Ta różnica centymetrów to różnica w trwałości" – to przestroga, którą usłyszałem od doświadczonego wykonawcy.
Równość powierzchni jest ważna, zwłaszcza jeśli płyty mają stanowić podjazd, parking czy plac manewrowy. Płyty z dużymi nierównościami mogą być trudne w ułożeniu i będą wymagały dodatkowych prac ziemnych. Drobne nierówności są akceptowalne, ale znaczne wypaczenia czy wygięcia powinny wzbudzić podejrzenia co do stanu wewnętrznego płyty. "Każde większe 'garb' czy 'dziura' to potencjalny problem przy układaniu" – komentował operator koparki.
Pochodzenie płyt może być wskazówką co do ich jakości i historii eksploatacji. Płyty betonowe drogowe używane pochodzące z rozbiórki dróg o dużym natężeniu ruchu mogą być bardziej zużyte niż te z parkingów czy placów składowych. Warto zapytać sprzedawcę o pochodzenie płyt i ich dotychczasowe zastosowanie. "Jeśli pochodzą z drogi, gdzie jeździły tysiące tirów dziennie, to wiedz, że coś się działo z ich strukturą" – śmiał się mój rozmówca.
Cena jest oczywiście ważnym czynnikiem, ale nie powinna być jedynym kryterium wyboru. Najtańsze betonowe płyty używane mogą okazać się w najgorszym stanie i wymagać dodatkowych nakładów na transport i ewentualną naprawę. Zawsze warto porównać ceny i stan techniczny płyt oferowanych przez różnych sprzedawców. "Największa okazja czasem okazuje się największą pułapką. Patrz na cenę, ale patrz też na stan!" – to przysłowie mojego wujka, doświadczonego handlarza.
Zapytaj o możliwość obejrzenia płyt przed zakupem. Osobista wizyta na składzie pozwala dokładnie ocenić stan materiału, sprawdzić jego wymiary i zbrojenie. Zdjęcia w ogłoszeniach mogą nie zawsze odzwierciedlać rzeczywistość, a "na żywo" widać o wiele więcej. "Nie kupuj kota w worku. Pojedź, obejrzyj, dotknij" – to moja osobista rada.
Należy być świadomym statusu prawnego używanych płyt betonowych drogowych. Często sprzedawane są jako "nie wyrób budowlany" i nie powinny być stosowane w budownictwie wbudowanym na stałe, zwłaszcza w konstrukcjach objętych przepisami prawa budowlanego. Informacja taka często pojawia się w ogłoszeniach, np. "nie jest wyrobem budowlanym w rozumieniu art.2 pkt.1 o wyrobach budowlanych z dnia r. ... i nie może być stosowany w budownictwie. betonowe nie są wyrobem budowlanym wbudowanym na stałe." Ta informacja jest kluczowa i powinna wpływać na nasze decyzje dotyczące przeznaczenia płyt. "Nie buduj z nich domu, ale na plac manewrowy, to co innego" – uprościł temat znajomy inżynier.
Warto również zwrócić uwagę na transport i rozładunek. Czy sprzedawca zapewnia transport i możliwość rozładunku na miejscu? Czy koszt transportu jest wliczony w cenę, czy jest dodatkowo płatny? Jasne ustalenia dotyczące transportu pozwolą uniknąć nieporozumień i dodatkowych kosztów. "Ustal transport z góry. Nic gorszego, niż przyjeżdżają płyty, a nie masz czym ich zdjąć" – to była bolesna lekcja mojego kolegi.
Podsumowując, zakup używanych płyt betonowych drogowych wymaga analizy stanu technicznego, znajomości rodzajów i wymiarów, świadomości statusu prawnego i jasnych ustaleń dotyczących transportu. Pamiętaj, że to inwestycja, która może przynieść znaczne oszczędności, ale wymaga również ostrożności i dokładności w wyborze. "Oko na beton i ucho na sprzedawcę" – to dobre motto dla kupujących używane płyty.